Verboden Stad en Plein van de hemelse vrede - Reisverslag uit Beijing, China van Wim en Marjan Jong - WaarBenJij.nu Verboden Stad en Plein van de hemelse vrede - Reisverslag uit Beijing, China van Wim en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

Verboden Stad en Plein van de hemelse vrede

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjan

26 December 2011 | China, Beijing

Op deze 2e Kerstdag hebben veel aan thuis gedacht. Gelukkig was het via de Skype mogelijk om alle familieleden te spreken en te zien. Zo zijn we weer aardig op de hoogte hoe het daar in Katwijk is geweest. Jammer dat we het kerstfeest van de zondagschool ook moesten missen, Wim had graag bij zijn eigen klas gezeten en Jacintha maakte zich een beetje zorgen of ze de bekende gele zak nog zou krijgen. Nou dat komt vast wel goed.

Wij zijn vandaag met de metro naar het plein van de hemelse vrede (Tianmen Square) en de Verboden Stad geweest. Indrukwekkend om daar te lopen, we hebben er de tijd voor genomen en veel foto's gemaakt. Ook zijn er foto's van ons genomen door Chinezen die ons wel bijzonder vinden. De keren zijn niet meer te tellen dat er een paar Chinezen om ons heen komen staan en gaan tellen hoeveel kinderen wij wel niet hebben. Het zijn er maar 3 hoor! Vandaag was er één die tegen Jacintha ging praten, zo van jij begrijpt me wel. Die arme meid stond haar schouders maar op te halen en dan keek ze weer naar mij, heel grappig.
Na het plein zijn we onder het portret van Mao doorgelopen en kwamen we in de Verboden Stad. Ook hier hebben we weer veel foto's gemaakt en lekker gewandeld over al die pleinen met gebouwen en veel trappen.
Voor de metro moesten we wel een stuk teruglopen, maar dat was niet erg, want het was erg lekker weer, niet zo koud en gewoon aangenaam om buiten te zijn.
De metro zat vandaag bomvol. De eerste 3 metro's moesten we voorbij laten gaan, want we pasten er gewoon niet meer bij, zeker niet met een buggy. Omdat we niet nog langer wilden wachten, heeft Wim Jari op de arm genomen en de buggy ingeklapt. De meiden hadden we gezegd: gewoon doorduwen, we moeten er nu echt in. En dat lukte, we stonden wel ingepakt als haringen in een ton, maar we zaten erin.
Moe kwamen we weer in het hotel aan, maar wel met een voldaan gevoel.
Vandaag lekker roomservice besteld, we hoefden de deur niet meer uit en we hebben heerlijk gegeten.

Morgen staat er niets meer op het programma. 's Middags moeten we in het hotel blijven, want de gids komt de documenten en het paspoort van Jari brengen. Wat we de ochtend gaan doen, dat zien we morgen wel, wellicht koffers inpakken. Nog 2 nachtjes en dan heerlijk naar huis, we kijken er zo naar uit.

We kregen zojuist het droevige bericht dat ome Jaap (broer van Wim z'n vader) plotseling is overleden. We wensen tante Marrie en de familie heel veel sterkte toe.

Tot morgen voor het laatste verslag vanuit Beijing.

• 26 December 2011 - 16:12

Ada:

gelukkig komen jullie weer gauw thuis
    maar geniet nog wel van de laatste dag morgen ondanks alles en we hopen jullie gauw te zien hier

p,s. gecondoleerd met ome jaap

groeten van uit katwijk de hoekjes

• 26 December 2011 - 18:14

Nico & Gerlinde:

Lieve allemaal,
    Wat zal dat raar zijn, kerst in China!
    Echt heerlijk om elke dag jullie reisverslag te kunnen lezen. En wat zijn de foto's herkenbaar! Prachtig zeg dat heldere weer bij de Chinese muur!
    Weten jullie al hoe laat jullie woensdag op Schiphol aankomen?
    Wij gaan woensdagochtend namelijk op vakantie...
    Maar als jullie vroeg aankomen lukt het misshien net!?

Liefs,
    Nico & Gerlinde
    Sem en Elin
    X

• 26 December 2011 - 18:24

Janine En Jack:

hallooo daar in oegelieboegelie chinaaa!!! gaat alles nog goed daar? nog een paar dagen tot jullie weer terug zijn en ook de kleine jari in het echt kunnen zien!!

xx janine en jack

• 26 December 2011 - 21:54

Ton Coby En Chris:

we begrijpen dat jullie verlangen naar huis geniet er nog even van ook van ons gecondoleerd met jullie ome jaap h gr

• 26 December 2011 - 23:30

Nicoline En Henk :

Hallo Marjan en Wim en kinderen, nog een dag en dan is dit avontuur in China voorbij het is weer een hele belevenis geweest voor jullie,wel bijzonder om met kerst in China te zijn! Maar juist in deze dagen ligt je hart thuis in Katwijk. We hopen dat de terugreis spoedig mag verlopen en dat jullie weer veilig over mogen komen! Gr. Van Nicoline en Henk

• 27 December 2011 - 10:17

Jokehaasnoot:

Hallo allemaal,
    Nog even en dan komen jullie weer naar huis.
    Maar de verhalen zal ik missen.
    Elke dag kijk ik of er al een verslagje op de mail staat; en vooral de foto's zijn vertederend.
    Wat zullen jullie blij zijn om straks weer thuis te zijn na deze onvergetelijke reis.
    Ik wens jullie nog een paar goede dagen in China toe.

• 27 December 2011 - 13:36

Reini:

het aftellen is begonnen zowel voor jullie als alle thuisblijvers, we wensen jullie een goede reis en behouden thuiskomst met z`n 5 jes. tot gauw.
    gr Reini en Dirk en de kids