Yue Lu Villa - Reisverslag uit Changsha, China van Wim en Marjan Jong - WaarBenJij.nu Yue Lu Villa - Reisverslag uit Changsha, China van Wim en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

Yue Lu Villa

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjan

15 December 2011 | China, Changsha

Allereerst feliciteren we vandaag ons nichtje Martiene die 11 jaar is geworden. Via de Skype hebben we al voor je gezongen, maar nu nog een keer: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een leuke dag van.

Vandaag stond een excursie op het programma naar Yue Lu Villa. Vicky onze gids zou ons om 10.00 uur ophalen, dus we hebben gisteravond toch maar de wekker gezet, voor de zekerheid. Goed dat we dat gedaan hebben, want iedereen lag om 08.00 uur nog in diepe rust. We hebben ze alledrie wakker moeten maken, maar dat ging zonder problemen. Het aankleden verliep vlotjes (Jorinde kan opeens heel veel zelf) en we hadden ruim de tijd om rustig te ontbijten.

Om 10.00 uur vertrokken we dus met Vicky en onze vaste chauffeur naar Yue Lu Villa. Dit is een oude universiteit wat nu een museum is. Mao heeft hier niet gestudeerd, maar hij was wel verbonden aan deze universiteit en heeft daar ook gewoond. Het was een belangrijke universiteit, want een groot aantal studenten werd na hun afstuderen daar vandaan gehaald om te werken in de Verboden Stad bij de keizer. De keizer schonk op zijn beurt weer veel geld aan die universiteit om de studenten de beste opleiding te kunnen geven zodat hij de hoogst opgeleide medewerkers had. Vicky wist er heel veel van te vertellen, ook over de revolutie in China en de rol van Mao in dit verhaal.
Voor de meiden was het niet zo bijster interessant, maar Wim en ik vonden het erg leuk. We hebben een stukje geschiedenis van China geleerd en de gebouwen en omgeving waren prachtig, zo typisch Chinees.
Na dit bezoek gingen we met z'n allen eten, ook Vicky en de chauffeur gingen mee. Vickey had ons gevraagd wat we graag lusten en dat heeft ze besteld. De stad Changsha staat bekend om de 'spicey food' (pittig eten), daar waren we in Beijing al voor gewaarschuwd. Vanmiddag hadden we 1 vleesgerecht wat totaal niet spicey was voor hun, maar voor onze begrippen wel. Ook had ze varkensvlees besteld met groene pepers die wel spicey was. En inderdaad, het was erg pittig maar overheerlijk. Dit soort gerechten vind je niet bij onze plaatselike chinees.
We hebben er heelijk gegeten en ook Jari zat er van te smullen. Spicey of niet, de stukjes vlees en rijst gingen lekker naar binnen.

Vanmiddag hebben we wat gespeeld in de speelkamer en aan het eind van de middag zijn we nog een stukje gaan wandelen. Het was al donker en we zaten midden in de drukte van de avondspits. Druk op de weg met auto's en op de stoep van de scooters. Je hoort de hele tijd getoeter achter je, want al loop je op het voetpad, dat is geen garantie dat je niet omver wordt gereden door een scooter of auto! Dat kan hier allemaal en niemand maakt zich daar druk om. Wij dus ook niet, we verbazen ons alleen. Oversteken is ook een verhaal apart: met groen licht over een zebrapad lopen is een uitdaging. De auto's rijden gewoon door en duwen door zodat de mensen wel opzij gaan. Zelfs een politieauto gaf ons geen voorrang. Van alle kanten komt er verkeer door het rood rijden. Moet je in Nederland eens proberen...

Vanavond hadden we geen zin om weer in een restaurant te gaan eten met Jari. Hij is dan onrustig, wil niet te lang op schoot zitten en gaat aan de wandel. Ik heb spaghetti gehaald beneden in het hotel en dat hebben we op de kamer opgegeten. Jari vond het wel lekker, maar het eten lukte niet zo goed. Hij wil alles zelf doen en die glibberige slierten met rode saus glippen zomaar uit je vingers, zeker bij hem. Met eerst hevig protest hebben we hem toch zover gekregen dat we hem mochten voeren. We kwamen erachter dat hij helemaal niet weet hoe je van een lepel moet eten en dat lukte uiteindelijk met moeite. Morgen weer oefenen, want het is wel handig als hij dat kan.

Morgen krijgen we de documenten wat Vickey allemaal voor ons heeft geregeld. Als het goed is krijgen we ook zijn paspoort zodat we zaterdag kunnen terugvliegen naar Beijing. We hebben verder geen verplichtingen. Ons plan is om naar een park te gaan, wat we eigenlijk woensdag al hadden willen doen, maar toen is het er niet van gekomen.

Tot morgen en de groeten van ons uit Changsha.

• 15 December 2011 - 15:17

Margreet:

Hou vast, dat lekker doorslapen! Nog even daar genieten en dan weer naar Beijing.

Lekker eten en genieten van elkaar,
    voor je het weet zit je weer in stormachtig nederland!!

Groet
    Jaap/Margreet/Suze en Meike

• 15 December 2011 - 15:39

Ligang En Ouders:

Wat een prachtige foto's weer. Elke dag wachten we in spanning op jullie verhaal. De dames doen het goed, wel handig dat ze mee helpen met de verzorging van Jari. En wat ziet Jari er blij uit. Zo te zien gaat dat ook hartstikke goed. Lekker genieten verder......
    Gr Ligang, Hansjürgen en Sonja

• 15 December 2011 - 17:30

Martiene:

bedankt voor het leuke berichtje
    het is een leuke dag geworden

groetjes martiene

• 15 December 2011 - 20:52

Willeke:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Ben in gedachten ook weer terug in China! Lekker druk he, 3 kinderen... Het is gewoon luxe camperen op een hotelkamer :-)
    Geniet van jullie tijd daar, voor je het weet zit je weer in het natte kikkerlandje...

Groetjes,
    Steven, Willeke, Nina, Fay en Noor

• 15 December 2011 - 21:34

Ad:

Ha Marjan en Wim,

Wat fantastisch om het allemaal eens even te lezen en de foto's te zien. Via Samantha kreeg ik je groeten. Dank.
    Jari ziet er uit als een heel vrolijk kind, niet zo verlegen als Jorinde toen jullie haar gingen halen. Klopt dat? En wat vindt hij van die twee zussen?
    Geniet nog lekker en tot ziens

• 15 December 2011 - 21:56

Jacqueline:

Hallo allemaal,
    Fijn om te zien dat de reis er "relaxed" uit ziet, de kinderen zien er ontspannen uit (zal dat dan toch de ervaring zijn) en heel erg fijn dat we met jullie mogen mee genieten. Hoop op de goede papieren morgen en dan zaterdag lekker een stuk dichter bij

Jacqueline (Gertie, Noa en Jade)

• 16 December 2011 - 08:05

Jesse,Melody+ouders:

Ten eerste van harte gefeliciteerd met jullie zoon en broertje Jari . Ten tweede wat is het een schatje. We hebben net het verslag en fotoalbum bekeken en wat past hij goed in jullie gezin. Geniet van het heerlijke China en jullie driespan. Melody wilt ook graag naar China toe als ze jullie daar ziet.
    Liefs en kusjes van ons viertjes