De Chinese Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Wim en Marjan Jong - WaarBenJij.nu De Chinese Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Wim en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

De Chinese Muur

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Wim en Marjan

22 December 2011 | China, Beijing

De wekker heeft ons vanochtend wakker moeten maken, want we moester er vandaag vroeg uit voor ons uitje naar de Grote Muur.
Het viel niet mee om zo vroeg op te staan, dat zijn we niet meer gewend. Iedereen mocht nog even uitrekken, maar toen was het echt wassen, aankleden en snel naar de ontbijtzaal.
Om 09.00 uur waren alle families present en konden we instappen in de bus. Het was een lange rit van bijna 2 uur en dat viel niet mee voor onze Jari. Hij was vandaag duidelijk niet in z'n goede humeur, hij heeft veel gehuild. Hij wil graag behandeld worden als de keizer van China, maar dat waren wij toch echt niet van plan. We zijn dol op ons ventje, maar we kunnen hem nou eenmaal niet overal zijn zin in geven en dan is het brullen. Maar als die bui over is, dan kan hij weer schaterlachen en is er geen traan meer te bekennen. Ach, het is de leeftijd zullen we maar denken.
De meiden hebben we niet gehoord in de bus, die hebben zich prima vermaakt met hun reisvriendjes.
Vandaag was het een stralende dag, strak blauwe lucht en een zonnejte. Het beste weer om mooie foto's te maken en dat is gelukt ook. We moesten eerst een stuk omhoog lopen, vrij steil, waar allemaal kooplui stonden die je wat willen verkopen. Daarna met de kabelbaan verder omhoog en dan opeens sta je op die immens grote en lange muur. We zagen hem door het landschap slingeren met al die torentjes, geweldig. Zoiets moet je zien, dat is niet in woorden uit te drukken. Voor ons was dit de derde keer op de Muur, maar voor het eerst dat we hem zo zagen. Fantastisch!! Op sommige stukken konden we de buggy wel duwen, maar er zijn ontzettend veel trappen. Dat betekende veel sjouwen en teruglopen om Jorinde aan de hand mee te nemen. Op een gegeven moment kwam er zo'n steile trap, dat we de buggy maar hebben laten en Jari op de arm meegenomen hebben. Hij heeft zelf ook nog een stukje gelopen op de Muur. Wim is met Jacintha en Jorinde nog verder omhoog gegaan. Het zijn kanjers, het was een hele klim en dat hebben ze toch maar gedaan! Op de terugweg naar beneden hebben we een medaille voor ze gekocht als aandenken dat ze de Muur hebben beklommen.
We hebben daarna nog met de hele groep heerlijk gegeten in een restaurant waar we de vorige keer ook zijn geweest en toen weer de bus in om terug te gaan naar het hotel.
Voor het avondeten hadden we eigenlijk geen zin meer om weg te gaan, dus hebben we een keer roomservice besteld. Lekker rustig op de eigen kamer eten, is zo af en toe helemaal niet verkeerd.
Wat we morgen gaan ondernemen, dat weten we nog niet. Eerst naar de supermarkt voor wat boodschapjes en misschien 's middags nog iets bezoeken. De Temple of Heaven staat nog op ons wensenlijstje, maar of dat morgen gaat gebeuren? Jullie horen het morgen.
Ik ga nu slapen, de rest ligt al een tijdje te dromen inclusief Wim. Hij is sinds we in China zijn snipverkouden en heeft er behoorlijk last van.
Een fijne dag verder voor jullie en tot morgen!!

• 22 December 2011 - 16:11

Samantha:

Schitterend! Wij komen de foto's eens op ons gemak bij jullie bekijken.

Leuk om te lezen dat de kleine keizer ook weleens uit z'n humeur is. Heb hem tot nu toe alleen maar zien lachen op foto's. Volgens mij voelt Jari zich erg goed bij jullie en is hij lekker de grenzen aan het verkennen, heerlijk toch!

Groetjes aan Wim en de meiden (en superstoer dat ze de muur hebben beklommen)

• 22 December 2011 - 17:03

Kerkblaadje Lezer:

Wat is dat mooi om jullie zo te volgen En jullie hebben een pracht zoon gekrijgen van Hem. Wat moeten jullie je rijk voelen. Geniet er maar van en breng Hem maar de dank toe Groetjes van een lezer.

• 22 December 2011 - 18:18

Wim En Agnes:

Wat een mooie foto's! Jullie zijn toch op een andere plek geweest dan wij. ZIjn er dan 3 plekken waar je de muur op kan??
    Leuk die foto met z'n 3en. En de keus van de kleren hadden we van te voren al kunnen zeggen he. Jacintha met broek, Jorinde met roze jurk!
    Anne-Mei zat straks achter de computer, koptelefoon op en toen zei ze, waar blijft Jorinde nou??
    Jullie lagen toen al lekker in dromenland. Groetjes van ons allemaal, Wim,Agnes,Laurens,Rosa-Lin en Anne-Mei

• 22 December 2011 - 20:20

Harry En Louise:

Wat een prachtig verslag weer en natuurlijk de foto's erbij super mooi.
    Wat knap van de girls dat ze zo'n eind gelopen hebben.
    Die zullen straks na de kerstvakantie heel wat te vertellen hebben op school.
    Toen je schreef over Jari de keizer moest ik gelijk denken aan koning keizer admiraal hahahaha jullie hebben ze nu alle drie.
    Wat is het toch een heerlijk mannetje En Marjan je heb groot gelijk hoor ze kunnen niet in alles hun zin krijgen.
    Nog een klein weekje dan zijn jullie alweer thuis we kijken naar jullie uit.
    Geef de 3 schatten een dikke kus van ons.Morgen lezen we wel waar jullie geweest zijn.

Dikke knuffel Har en Louise

• 22 December 2011 - 22:55

Ton Coby En Chris:

Het is ongelooflijk dat ze in die tijd zo,nmuur konden bouwen jullie maken weer veel mee we denken aan jullie
    h groetenook de kids

• 23 December 2011 - 10:14

Anne-Carien:

Leuk om steeds jullie verhalen te lezen.. Heel veel plezier nog de laatste paar dagen.. Geniet ervan samen met de kids. Groetjes Anne-Carien Ouwehand

• 23 December 2011 - 13:02

Jacqueline:

wat ziet het er allemaal mooi uit,boeiend om jullie verhaal te lezen,wat maken jullie veel mee,de meiden zullen op school wel veel te vertellen hebben.Het is ook zo mooi om jullie met zn 5jes te zien,of het nooit anders geweest is.Nog heel veel mooie dagen in China toegewenst,Hier loopt iedereen zich maar te haasten om de boodschappen voor kerst binnen te halen,wat zitten jullie daar dan nog heerlijk rustig!!!groetjes fam.van der bent varkevisserstraat 146

• 23 December 2011 - 13:49

Gijsje Van Duijvenbo:

hallo marjan wim hartelijk gefeliciteerd met jullie zoon we hopen hem gauw in het echt te zienafz tantegijsje en ome gerrit

• 23 December 2011 - 14:41

Ligang En Ouders:

He wat gaaf.... geen mist op de muur. Wat een mooie plaatjes en jullie keizer ziet er geweldig uit.
    We hebben 2 jaar geleden voor Ligang blauwe pakje gekocht als jullie Jari hier ook aan heeft.
    Lekker genieten !!!!! Groetjes van ons

• 23 December 2011 - 19:27

Nicoline En Henk:

Hallo allemaal, geweldig wat een belevenis schitterend.leuk hoe de meiden met hun broertje omgaan hij toont een tevreden jochie nog even en dan komen jullie weer naar huis wat gaat het toch snel. Ik denk dat jullie daar naar uitkijken weer kattukse bodem met jullie gezinnetje. Nou geniet nog die paar dagen. En als ik niet meer van me laat horen goede terugreis! Doeii doeii